7 Ağustos 2016 Pazar

Aşk ve Gurur / Jane Austen

"Varlıklı ve bekar bir erkeğin evlenebileceği bir eş arayışında olduğu tüm dünya tarafından benimsenmiş bir gerçektir."

Tam da bu cümleyle başlayan Aşk ve Gurur ya da diğer adıyla Gurur ve Önyargı, neşeli, hareketli ve maddi durumu çok da iyi olmayan Elizabeth Bennet ile gururlu karakteriyle ön plana çıkan varlıklı Mr. Darcy'nin gurur ve önyargıyla başlayan ilişkisinin zamanla aşka dönüşünü anlatıyor.

Dünya klasikleri arasında çok sağlam bir yerde olan Aşk ve Gurur, pek çok kez filme ve diziye uyarlanmış. Yıllar yıllar önce okusam da, bugünkü beğeni anlayışımla tekrar okumak istedim; hele de indirimden 3,95e alınca fırsat bu fırsattır dedim ama hayaller hayatlar oldum.

Öncelikle kitabın çevirisini pek sevmedim. Farklı bir yayınevinin çevirisi ile kısaca bir karşılaştırdığımda anlaşılırlık ve akıcılık olarak geride kalıyordu. Kitabın genelinde ise o ilk okuduğumdaki tadı veremedi bana. Bilhassa Elizabeth Bennet karakterinin aşkına ikna olamadım. Esas karakterlerin diyaloglarını arıyor gözüm romantik kitaplarda, burada ise yok denecek kadar azdı; hatta Elizabeth'in aşkını ilan ettiği yerlerde bile diyalog yoktu.  Bir de Mr. Darcy'yi kibri ve gururu ile yargılarken kızımızın peşin hükümlü ve önyargılı tavrına anlam veremedim. Darcy'nin görkemli evine hayran olması ve bunun neredeyse Darcy'ye olan ilgisini fark etmeye başlamasıyla aynı dönemlere denk gelmesi gözümden kaçmadı. Kısacası Elizabeth karakteri ile pek anlaşamadık ama Mr. Darcy oldukça sağlam duruşta, belli bir olgunluğa erişmiş nitelikteydi. Başta gösterdiği gururlu tavırları dışında gayet sevilesiydi.

Tüm bunların ötesinde kitabı yazıldığı döneme, karakterlerin yaşlarına ve çevrelerine göre değerlendirdiğimde aslında gayet başarılı karakter tabloları çizildiğini de kabul etmek gerek. Yineliyorum, Elizabeth bana hitap etmeyen bir karakter oldu ama yaşının gençliği, aşktaki toyluğu, duygu ve fikirlerinin değişkenliği bu çerçevede çok iyi yansıtılmıştı. Austen'ın romanında çok geniş bir karakter çeşitliliğine yer verdiğini okurken göreceksiniz. Romantik, insan psikolojisini iyi resmeden bir romana karakterleri sayesinde ince ince mizah öğeleri yerleştirmesi tam bir ustalık gerçekten.

Aşk ve Gurur'u sevmemek mümkün değil şüphesiz ama ilk okuduğumdaki etkiyi alamadığım da bir gerçek. Çeviri etkili olabilir ama temel neden geçen yıllar boyunca okuduğum kitap sayısının artmış oluşu ve beklentilerimin yükselmesi. Hele ben gibi romantik kitap aşığı biriyseniz kitaptaki nakış gibi zarif aşkı sevebilir ancak diyalogların ve ikili sahnelerin azlığından dolayı "Tadı damağımda kaldı ama:(" derken bulabilirsiniz kendinizi. Zira benim hissettiğim tam olarak buydu.

Unutmadan, aşık kalın ama çok da gurur yapmayın. Hele önyargı mı, aman evlerden ırak:D

Mutlu pazarlar:)